CES 20077
Norma CES 20077
Norma CES 20077 (Cummins Engineering Specification) została opracowana przez firmę Cummins jako istotna specyfikacja jakościowa dla olejów silnikowych stosowanych w nowoczesnych jednostkach napędowych tej marki. Wprowadzona w 2007 roku stanowi rozwinięcie wcześniejszych norm CES 20071 i CES 20076, dedykowane dla silników Cummins spełniających wymagania emisji spalin EPA 2007. CES 20077 odpowiada klasyfikacji API CJ-4 z dodatkowymi wymaganiami specyficznymi dla silników Cummins.
Głównym założeniem normy CES 20077 jest zapewnienie optymalnej ochrony dla silników wyposażonych w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, takie jak recyrkulacja spalin (EGR) i filtry cząstek stałych (DPF). Specyfikacja wymaga przejścia testu Cummins ISB z limitem osadów w filtrze cząstek stałych o 30% niższym niż standardowo wymagany przez API CJ-4. Oznacza to znaczącą redukcję emisji substancji mogących negatywnie wpływać na żywotność DPF.
Oleje zgodne z normą CES 20077 charakteryzują się ograniczoną zawartością popiołów siarczanowych, fosforu i siarki (Low SAPS), co przekłada się na lepszą kompatybilność z układami oczyszczania spalin. Stosowanie olejów silnikowych spełniających CES 20077 pozwala na utrzymanie optymalnej wydajności silnika przy jednoczesnym wydłużeniu okresów serwisowych systemów oczyszczania spalin w silnikach Cummins.
Zastosowanie CES 20077
- Dedykowana do silników Cummins ISX, ISM, ISL i ISB spełniających normy emisji EPA 2007
- Przeznaczona do nowoczesnych pojazdów ciężarowych z silnikami Cummins wyposażonymi w DPF
- Zalecana dla flot transportowych operujących na paliwach o ultraniskiej zawartości siarki (ULSD)
- Stosowana w autobusach miejskich i międzymiastowych z jednostkami napędowymi Cummins
- Rekomendowana dla pojazdów pracujących w trybie mieszanym: trasy dalekobieżne i dostawy miejskie
- Odpowiednia dla generatorów prądotwórczych najnowszej generacji z silnikami Cummins
- Wskazana dla maszyn budowlanych z silnikami Cummins serii QSX, QSM, QSL i QSB
- Kompatybilna z silnikami Cummins poprzednich generacji wymagających norm CES 20071 i CES 20076
Parametry normy CES 20077
- Zgodność z klasyfikacją API CI-4 i europejską ACEA E9
- Maksymalna zawartość popiołów siarczanowych na poziomie 1,0% wagi
- Ograniczona zawartość fosforu poniżej 0,12% i siarki poniżej 0,4%
- TBN (całkowita liczba zasadowa) w zakresie 6-10 mgKOH/g
- Podwyższona odporność na utlenianie w teście Volvo T-13 – powyżej 180 godzin
- Wskaźnik zużycia tulei cylindrowych w teście Cummins ISB poniżej 60 µm
- Kontrola tworzenia osadów tłokowych w teście Cummins ISM – minimum 4,0 punktu
- Kompatybilność z elastomerami stosowanymi w nowoczesnych silnikach
- Stabilność lepkości mierzona testami ASTM D7109 i D6278
- Odporność na zużycie elementów rozrządu zgodna z limitem testu Cummins ISM
Oleje spełniające CES 20077
- Orlen Platinum Ultor CH-4 – Olej silnikowy do pojazdów ciężarowych wyposażonych w systemy oczyszczania spalin
- Orlen Turdus SHPD 15W40 – Olej silnikowy do wysokoobciążonych jednostek napędowych w transporcie dalekobieżnym
- Shell Rimula R6 LME 5W30 – Olej silnikowy o niskiej zawartości popiołów dla flot mieszanych pojazdów ciężarowych
- Texaco Delo 400 RDS 10W40 – Olej silnikowy o wydłużonych przebiegach dla silników spełniających normy Euro V i Euro VI
- Texaco Delo Gold Ultra E 10W40 – Olej silnikowy do jednostek Diesla pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych