CES 20076
Norma CES 20076
Norma CES 20076 (Cummins Engineering Specification) została wprowadzona przez firmę Cummins Inc. w 2004 roku jako specyfikacja jakościowa dla olejów silnikowych stosowanych w określonych typach silników wysokoprężnych. CES 20076 stanowi uzupełnienie specyfikacji CES 20071 i CES 20072, skierowane do jednostek napędowych Cummins wyposażonych w system recyrkulacji spalin EGR pierwszej generacji. Specyfikacja odpowiada klasom jakości API CG-4, CH-4 oraz kategoriom dla silników benzynowych SF, SJ i SL.
CES 20076 wyróżnia się zwiększonymi wymaganiami w zakresie kontroli sadzy, która powstaje w większych ilościach w silnikach z układem EGR. Specyfikacja wprowadza zaostrzony test Mack T-8E, w którym dopuszczalny wzrost lepkości oleju zawierającego 3,8% sadzy nie może przekraczać 11,5 cSt przy 100°C. Jest to kluczowy parametr dla zachowania odpowiedniej cyrkulacji oleju w silnikach eksploatowanych w ciężkich warunkach pracy.
Stosowanie olejów silnikowych zgodnych z normą CES 20076 przyczynia się do skutecznej ochrony silników Cummins pracujących w wymagających warunkach transportu dalekobieżnego i regionalnego. Specyfikacja ta została opracowana z myślą o silnikach spełniających normy emisji spalin EPA 2002, jednak producent zaleca stosowanie olejów CES 20076 również w starszych jednostkach napędowych. W przeciwieństwie do specyfikacji CES 20077, norma CES 20076 nie uwzględnia jeszcze wymagań związanych z filtrami cząstek stałych DPF.
Zastosowanie CES 20076
- Dedykowana do silników Cummins serii ISX i ISM z układem EGR pierwszej generacji
- Przeznaczona do silników spełniających normy emisji EPA 2002/Euro III
- Rekomendowana dla pojazdów ciężarowych w transporcie długodystansowym
- Odpowiednia dla autobusów dalekobieżnych z silnikami Cummins
- Stosowana w maszynach budowlanych z silnikami Cummins QSX i QSM
- Zalecana do jednostek napędowych Cummins w sprzęcie górniczym
- Wskazana dla flot pojazdów ciężarowych pracujących na paliwach o zawartości siarki do 0,5%
- Kompatybilna z silnikami Cummins poprzednich generacji wymagających norm CES 20071/20072
Parametry normy CES 20076
- Spełnia lub przewyższa wymagania API CG-4, CH-4 oraz SF, SJ, SL
- Klasa lepkości najczęściej SAE 15W-40, dozwolone także klasy SAE 10W-30, 10W-40 i 20W-50
- Kontrola wzrostu lepkości w teście Mack T-8E – maksimum 11,5 cSt przy 3,8% sadzy
- Zwiększona odporność na utlenianie w teście Cummins M11 – minimum 300 godzin
- Wskaźnik zużycia pierścieni tłokowych w teście Cummins ISM poniżej 15 mg
- Zawartość popiołów siarczanowych w zakresie 0,85-1,5%
- TBN (całkowita liczba zasadowa) na poziomie minimum 10 mgKOH/g
- Odporność na ścinanie mierzona utratą lepkości ASTM D-6278 poniżej 10%
- Skuteczna neutralizacja kwasów powstających przy spalaniu paliw o wyższej zawartości siarki
- Podwyższona odporność na tworzenie szlamów w niskich temperaturach pracy
Oleje spełniające CES 20076
- Orlen Platinum Ultor CH-4 15W40 – Olej silnikowy do ciężkich zastosowań w pojazdach transportu dalekobieżnego
- Orlen Turdus SHPD 15W40 – Olej silnikowy do wymagających jednostek napędowych stosowanych w transporcie ciężkim
- Texaco Ursa Heavy Duty 20W50 – Olej silnikowy o podwyższonej lepkości do silników pracujących w wysokich temperaturach