CES 20071
Norma CES 20071
Norma CES 20071 (Cummins Engineering Specification) została opracowana przez firmę Cummins Inc., wiodącego producenta silników wysokoprężnych. Specyfikacja wprowadzona w 2002 roku stanowi ważny punkt odniesienia dla olejów przeznaczonych do silników Cummins serii ISX i ISM wykorzystywanych w amerykańskich pojazdach ciężarowych. CES 20071 odpowiada poziomowi jakości API CH-4 z dodatkowymi wymaganiami, które gwarantują optymalną wydajność i ochronę silników Cummins.
CES 20071 koncentruje się na zapewnieniu doskonałej ochrony przed zużyciem pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych, będących krytycznymi elementami silników Cummins. Specyfikacja wymaga przejścia testu Cummins M11 z wynikiem lepszym o 25% niż wymagane przez API CH-4, co przekłada się na wyraźnie mniejsze zużycie elementów układu rozrządu i tłokowo-korbowego. Wymagania stawiane przez CES 20071 zostały opracowane z myślą o silnikach używanych w amerykańskich ciężarówkach dalekobieżnych.
Oleje silnikowe spełniające normę CES 20071 często przewyższają standardowe wymogi branżowe, ponieważ muszą przejść siedem dodatkowych testów Cummins. Producent zaleca stosowanie olejów zgodnych z CES 20071 w starszych silnikach serii N14, M11 i L10 wyprodukowanych przed 2002 rokiem. Należy zwrócić uwagę, że specyfikacja CES 20071 została zastąpiona przez CES 20076 i CES 20077 dla silników spełniających późniejsze normy emisji EPA.
Zastosowanie CES 20071
- Dedykowana do silników Cummins ISX i ISM używanych w amerykańskich ciężarówkach klasy 8
- Przeznaczona do silników wysokoprężnych spełniających normy emisji EPA 1998
- Rekomendowana dla silników pracujących na paliwach o zawartości siarki do 0,5%
- Odpowiednia dla pojazdów ciężarowych używanych w transporcie długodystansowym
- Zalecana do starszych modeli silników Cummins serii N14, M11 i L10
- Stosowana w autobusach międzymiastowych wyposażonych w silniki Cummins
- Używana w maszynach budowlanych i rolniczych z większymi jednostkami Cummins
- Wskazana dla flot mieszanych eksploatujących starsze modele pojazdów ciężarowych
Parametry normy CES 20071
- Klasyfikacja jakościowa odpowiadająca API CH-4, CI-4 z dodatkowymi wymaganiami Cummins
- Klasa lepkości najczęściej SAE 15W-40, choć dopuszczalne są również SAE 10W-30
- Wysoka odporność na utlenianie przy długich okresach między wymianami
- Wskaźnik zużycia tulei cylindrowych w teście Cummins M11 poniżej 75 µm
- Zawartość popiołów siarczanowych w zakresie 0,9-1,5%
- TBN (całkowita liczba zasadowa) na poziomie 8-12 mgKOH/g
- Skuteczna ochrona przed zużyciem zaworów i gniazd zaworowych
- Kontrola tworzenia osadów wysokotemperaturowych na tłokach
- Efektywna neutralizacja kwasów powstających podczas spalania paliwa
- Podwyższona odporność na ścinanie zapewniająca stabilną lepkość
Oleje spełniające CES 20071
- Mobil Delvac Modern MX 15W40 – Olej silnikowy do wysokoobciążonych silników Diesla zapewniający doskonałą ochronę starszych jednostek Cummins
- Texaco Delo Gold Ultra E 15W40 – Olej silnikowy dla pojazdów ciężarowych pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych
- Total Rubia TIR 7400 15W40 – Olej silnikowy do silników Diesla spełniających starsze normy emisji spalin