CES 20078
Norma CES 20078
Norma CES 20078 została wydana przez dział inżynieryjny Cummins w 2007 roku jako specjalizowana specyfikacja przeznaczona dla silników wymagających ekstremalnie długich przebiegów między wymianami oleju. Stanowi ona oddzielny standard w rodzinie specyfikacji Cummins, skierowany głównie do operatorów dużych flot transportowych dążących do minimalizacji przestojów serwisowych. CES 20078 bazuje na klasyfikacjach API CI-4 / SL oraz europejskiej ACEA E7, wprowadzając dodatkowe, zaostrzone kryteria jakościowe.
Kluczowym wyróżnikiem CES 20078 jest wyśrubowany limit osadów w teście oxidation bench, który musi być o 35% niższy niż standardowo akceptowany dla API CI-4. Norma wprowadza unikatowy protokół testowy Cummins Extended Protection, polegający na 800-godzinnej pracy silnika ISX565 na hamowni w cyklu zmiennego obciążenia. W teście tym olejem mierzony jest przyrost lepkości, który nie może przekraczać 120% wartości początkowej przy zachowaniu minimalnej rezerwy TBN na poziomie 3,5 mgKOH/g.
Opracowanie CES 20078 było bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby firm logistycznych operujących na trasach panamerykańskich i transsyberyjskich, gdzie koszty przestojów serwisowych są wyjątkowo wysokie. Stosowanie olejów silnikowych zgodnych z CES 20078 pozwala na bezpieczne wydłużenie okresów eksploatacji do 75,000 km w przypadku silników X15 Performance Series, pod warunkiem regularnego monitorowania parametrów oleju metodą analizy spektrometrycznej.
W przeciwieństwie do wcześniejszej normy CES 20076, która koncentrowała się głównie na ochronie silników z pierwszą generacją EGR, specyfikacja CES 20078 wprowadza o 40% bardziej rygorystyczne limity tworzenia osadów wysokotemperaturowych oraz wykazuje znaczącą przewagę nad przyszłą normą CES 20081 w zakresie ochrony przed zużyciem elementów układu rozrządu.RetryClaude can make mistakes. Please double-check responses.
Zastosowanie CES 20078
- Opracowana dla silników Cummins X15, ISX i Signature o mocy przekraczającej 500 KM
- Niezbędna w programie Cummins OilGuard umożliwiającym wydłużenie okresów międzyserwisowych
- Wymagana dla flot realizujących trasy transkontynentalne z minimalnymi postojami
- Stosowana w pojazdach ciężarowych ekspediujących ładunki na dystansach powyżej 200,000 km/rok
- Kluczowa dla operatorów obniżających TCO (Total Cost of Ownership) poprzez redukcję przestojów
- Zalecana dla ciągników siodłowych operujących w reżimie maksymalnego wykorzystania czasu pracy
- Optymalna dla pojazdów funkcjonujących w monotonnym cyklu autostradowym
- Wykorzystywana w liniach transportowych pomiędzy hubami logistycznymi głównych metropolii
Parametry normy CES 20078
- Minimalna temperatura zapłonu w teście Cleveland Open Cup powyżej 232°C
- Wskaźnik retencji TBN po 350 godzinach testu utleniania minimum 65% wartości początkowej
- Maksymalny ubytek masy łożysk ślizgowych w teście Panel Coker poniżej 7,5 mg
- Graniczna temperatura pompowania w niskich temperaturach nie wyższa niż -30°C dla klas 15W
- Współczynnik filtracji poniżej 1,2 w teście filtrowania ASTM D6794
- Odporność na tworzenie emulsji wodno-olejowej – czas demulgacji poniżej 15 minut
- Neutralizacja związków azotu mierzona testem THIN poniżej limitu 2,8 mg KOH/g
- Przewodność termiczna minimum 0,145 W/mK w temperaturze 80°C
- Wartość Noack Volatility (odparowanie) poniżej 12% wagi dla klas 15W-40
- Stabilność łożysk Pb-Cu mierzona testem ASTM D4636 – maksimum 20 mg ubytku masy
Oleje spełniające CES 20078
- MOL Dynamic Transit 15W40 – Olej silnikowy o wzmocnionej formule dla flot dążących do maksymalizacji przebiegów międzyserwisowych
- Orlen Platinum Ultor Plus 15W40 – Olej silnikowy zapewniający ochronę przy ekstremalnie długich okresach między wymianami
- Texaco Delo Gold Ultra E 10W40 – Olej silnikowy o wysokim indeksie lepkości redukujący zużycie paliwa w transporcie długodystansowym