CES 20072
Norma CES 20072
Norma CES 20072 (Cummins Engineering Specification) została opracowana przez firmę Cummins Inc. jako specjalistyczna specyfikacja dla olejów silnikowych stosowanych w określonych modelach silników wysokoprężnych. Wprowadzona w 2002 roku, stanowi istotne uzupełnienie dla ówczesnej specyfikacji bazowej CES 20071. CES 20072 odnosi się przede wszystkim do silników Cummins serii B i C o średnich obciążeniach, stosowanych głównie w lżejszych pojazdach użytkowych, autobusach i maszynach rolniczych.
CES 20072 wyróżnia się na tle innych specyfikacji Cummins koncentracją na ochronie przed zużyciem zaworów i prowadnic zaworowych. Wymaga przejścia testu Cummins B5.9 z wynikiem lepszym o 20% niż standardowo wymagany przez API CH-4 i CI-4. Specyfikacja wprowadza także dodatkowe limity zawartości miedzi w oleju po teście utleniania, co ma kluczowe znaczenie dla żywotności łożysk w silnikach serii B.
Stosowanie olejów silnikowych zgodnych z normą CES 20072 zapewnia lepszą ochronę silników pracujących w systemie „stop-and-go”, charakterystycznym dla transportu dystrybucyjnego i komunikacji miejskiej. W przeciwieństwie do specyfikacji CES 20071, norma CES 20072 kładzie większy nacisk na stabilność termiczną oleju w niższych temperaturach pracy, typowych dla mniejszych silników. Zgodnie z zaleceniami producenta, oleje spełniające CES 20072 powinny być stosowane także w starszych silnikach Cummins serii B wykorzystywanych w lekkich pojazdach dostawczych.
Zastosowanie CES 20072
- Dedykowana do silników Cummins serii B (5.9L) stosowanych w lekkich pojazdach użytkowych
- Przeznaczona do silników Cummins serii C (8.3L) montowanych w autobusach miejskich
- Rekomendowana dla pojazdów dystrybucyjnych pracujących w systemie „stop-and-go”
- Odpowiednia dla silników Cummins w autobusach szkolnych i miejskich
- Stosowana w generatorach prądotwórczych średniej mocy z silnikami Cummins
- Zalecana do maszyn rolniczych i kompaktowych ładowarek z jednostkami Cummins
- Wskazana dla pojazdów dostawczych z silnikami Cummins serii ISB
- Kompatybilna z silnikami wymagającymi klas jakości API CH-4, CI-4 i SL
Parametry normy CES 20072
- Spełnia lub przewyższa wymagania API CH-4, CI-4 i SL
- Klasa lepkości najczęściej SAE 15W-40, choć dopuszczalne są również SAE 10W-30 i 10W-40
- Zwiększona odporność na utlenianie w teście Cummins B5.9 – minimum 240 godzin
- Maksymalny poziom miedzi w teście utleniania poniżej 20 ppm
- Zawartość popiołów siarczanowych w zakresie 0,8-1,5%
- Wskaźnik zużycia prowadnic zaworowych w teście Cummins poniżej 90 µm
- TBN (całkowita liczba zasadowa) na poziomie 8-12 mgKOH/g
- Stabilne parametry lepkościowe w testach ścinania mechanicznego
- Podwyższona odporność na pienienie się w warunkach pracy miejskiej
- Wysoka stabilność hydrolityczna w obecności wilgoci i zanieczyszczeń paliwa
Oleje spełniające CES 20072
- Mobil Delvac Modern MX 15W40 – Olej silnikowy do silników wysokoprężnych pracujących w zróżnicowanych warunkach eksploatacyjnych
- Texaco Delo Gold Ultra E 15W40 – Olej silnikowy zapewniający ochronę silników Cummins w pojazdach dystrybucyjnych
- Texaco Delo Gold Ultra T 10W40 – Olej silnikowy o półsyntetycznej formule do silników pracujących w zmiennych temperaturach