zuzu v1 250

C5

ACEA C5

Specyfikacja ACEA C5, zainaugurowana w zestawieniu ACEA w 2016 roku i oficjalnie wprowadzona w 2017 roku, stanowi ewolucję poprzedniej specyfikacji ACEA A1/B1. W 2021 roku, ACEA rozszerzyła zakres tej specyfikacji, tworząc ACEA C6, która nadal utrzymuje standardy ACEA C5, ale wprowadza dodatkowe testy do procesu certyfikacji.

Specyfikacje ACEA C5

Norma ACEA C5 została zaprojektowana z myślą o nowoczesnych silnikach benzynowych i Diesla, które korzystają z zaawansowanych systemów oczyszczania spalin, takich jak filtry cząstek stałych DPF oraz trójdrożne katalizatory TWC. Oleje spełniające normę ACEA C5 charakteryzują się średnią zawartością popiołów SAPS oraz niską lepkością, co umożliwia ich stosowanie w długich okresach między wymianami oleju.

W aktualizacji specyfikacji z 2021 roku, ACEA C5 wprowadziła nowe testy mające na celu zwiększenie skuteczności olejów w warunkach eksploatacji silnika:

  • Test CEC L-107-19: Ocena ilości oraz zachowania osadów i szlamów wewnątrz silnika, wraz z dodatkową oceną zaklejania pierścieni tłokowych.
  • Test CEC L-117-20: Ocena czystości tłoków oraz zaklejania pierścieni tłokowych w silniku VW TDI (TDI3).
  • Test ASTM D8256 Sequence VH: Badanie wytwarzania osadów w silnikach benzynowych przy niskich i umiarkowanych temperaturach oraz lekkich warunkach pracy, również wykorzystywane przy określaniu specyfikacji API SN i API SN PLUS.
  • Test ASTM D8350 Sequence IVB: Ocena wpływu oleju na ochronę łańcucha rozrządu oraz ogólne zużycie silnika, wykorzystywany również w standardyzacji oleju do specyfikacji API SP oraz ILSAC GF-6A i GF-6B.

Oleje spełniające specyfikację ACEA C5 z 2021 roku muszą osiągać określone parametry, takie jak lepkość wysokotemperaturowa HTHS w zakresie od 2,6 do 2,9 cP, zawartość popiołu siarczanowego nieprzekraczającą 0,8%, fosforu w granicach 0,07 do 0,09%, siarki poniżej 0,3%, oraz odparowalność NOACK poniżej 13%. Specyfikowane klasy lepkości to 0W20 lub 5W20, z minimalną całkowitą liczbą zasadową TBN na poziomie 4,0 MGKOH/G, co zapewnia odpowiednie warunki pracy dla silników nowej generacji.