zuzu v1 250

Płyny hamulcowe

Kategoria
    Producent
    Baza
    Lepkość
    API
    ACEA
    Norma
    Przeznaczenie
    Pojemność
    Zapach
    Napięcie
    Moc
    Podstawa
    Na stanie
    Zastosuj filtr
    Kategoria
    Baza
    Przeznaczenie
    Producent
    Lepkość
    API
    ACEA
    Norma
    Zapach
    Napięcie
    Moc
    Podstawa
    Pojemność
    Na stanie

    Płyn hamulcowy

    jest najważniejszym składnikiem układu hamulcowego. Wentylowane tarcze hamulcowe i drogie klocki będą niepotrzebne, jeżeli płyn będzie do wymiany. Płyn hamulcowy wypełnia układ hydrauliczny i „przenosi” je z pedału hamulca kierowcy na hamulce. Jeśli masz dziwne objawy, takie jak opadnięcie pedału hamulca lub zmniejszony efekt hamowania, może wskazywać na wymianę płynu.

    Ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Zbyt mała ilość płynu hamulcowego lub jego zużycie może prowadzić do utraty skuteczności hamowania lub awarii układu hamulcowego, co zwiększa ryzyko wypadku.

    Płyny hamulcowe – rodzaje

    1. Płyny hamulcowe glikolowe – to najczęściej stosowane płyny hamulcowe. Zwykle są one oparte na glikolu polietylenowym lub glikolu etylenowym i zawierają dodatki, które zapewniają ochronę przed korozją, zapobiegającą tworzeniu się pęcherzyków powietrza i zwiększającą trwałość.
    2. Płyny hamulcowe na bazie oleju mineralnego – oparte na oleju mineralnym i są stosowane głównie w starszych modelach pojazdów, ponieważ nie spełniają już aktualnych wymagań dotyczących skuteczności hamowania.
    3. Płyny hamulcowe na bazie silikonu – oparte na silikonie i są stosowane w niektórych pojazdach, szczególnie tych, w których wymaga się wysokiej odporności na wysokie temperatury.

    Płyn hamulcowy DOT 3

    Płyn hamulcowy DOT 3 to jedna z klas płynów hamulcowych stosowanych w pojazdach samochodowych i ciężarowych. DOT 3 to płyn hamulcowy na bazie glikolu, który ma niską temperaturę wrzenia wynoszącą około 205°C.

    Płyn hamulcowy DOT 3 ma stosunkowo niską klasę lepkości w porównaniu z innymi klasami płynów hamulcowych, co oznacza, że może to prowadzić do powstawania pęcherzyków powietrza w systemie hamulcowym. W celu zapewnienia skutecznego hamowania, zaleca się regularne kontrolowanie poziomu płynu hamulcowego i wymianę płynu co 2-3 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

    Płyn hamulcowy DOT 4

    Płyn hamulcowy DOT 4 to jedna z klas płynów hamulcowych stosowanych w pojazdach samochodowych i ciężarowych. Jest on ulepszoną wersją płynu hamulcowego DOT 3, zapewniającą wyższą temperaturę wrzenia wynoszącą około 230°C.

    Płyn hamulcowy DOT 4 opiera się na glikolu i dodatkowo zawiera korozję zapobiegającą mieszankę chemiczną, która chroni metalowe elementy systemu hamulcowego przed korozją. Ponadto, płyn hamulcowy DOT 4 ma wyższą klasę lepkości niż DOT 3, co zmniejsza ryzyko powstawania pęcherzyków powietrza w systemie hamulcowym.

    Płyn hamulcowy DOT 4 jest stosowany w wielu nowszych pojazdach, ponieważ zapewnia lepsze osiągi i ochronę przed korozją w porównaniu z DOT 3. Zaleca się wymianę płynu hamulcowego co 2-3 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie systemu hamulcowego i zminimalizować ryzyko wypadku drogowego.

    Płyn hamulcowy DOT 5

    Płyn hamulcowy DOT 5 to inna klasa płynów hamulcowych stosowanych w niektórych pojazdach samochodowych i motocyklowych. Jest to płyn silikonowy, który ma wyższą temperaturę wrzenia niż płyny hamulcowe na bazie glikolu. Temperatura wrzenia płynu hamulcowego DOT 5 wynosi około 260°C, co czyni go bardziej odpornym na wysokie temperatury i zmniejsza ryzyko powstawania pęcherzyków powietrza w systemie hamulcowym.

    Płyn hamulcowy DOT 5 jest również odporny na korozję i nie niszczy elementów gumowych w systemie hamulcowym, co może się zdarzyć w przypadku stosowania płynów hamulcowych na bazie glikolu. Jednakże płyn hamulcowy DOT 5 jest mniej odporny na wilgoć, co może prowadzić do korozji elementów metalowych w systemie hamulcowym.

    Ważne jest, aby pamiętać, że płyn hamulcowy DOT 5 nie jest zgodny z systemami hamulcowymi zaprojektowanymi do stosowania płynów hamulcowych na bazie glikolu, takich jak DOT 3 lub DOT 4. Płyn hamulcowy DOT 5 jest stosowany głównie w specjalistycznych pojazdach, takich jak wojskowe pojazdy terenowe, motocykle Harley-Davidson i niektóre modele samochodów amerykańskich.

    Płyn hamulcowy DOT 5.1

    Płyn hamulcowy DOT 5.1 to kolejna klasa płynów hamulcowych stosowanych w pojazdach samochodowych i ciężarowych. Jest to ulepszona wersja płynu hamulcowego DOT 4, zapewniająca jeszcze wyższą temperaturę wrzenia wynoszącą około 270°C.

    Podobnie jak płyn hamulcowy DOT 4, płyn hamulcowy DOT 5.1 opiera się na glikolu i zawiera korozję zapobiegającą mieszankę chemiczną, która chroni metalowe elementy systemu hamulcowego przed korozją. Dodatkowo, płyn hamulcowy DOT 5.1 ma jeszcze wyższą klasę lepkości niż DOT 4, co zapewnia jeszcze lepszą ochronę przed powstawaniem pęcherzyków powietrza w systemie hamulcowym.

    Płyn hamulcowy DOT 5.1 jest stosowany w niektórych nowszych pojazdach, szczególnie w tych, które wymagają płynu hamulcowego o wysokiej temperaturze wrzenia, np. w przypadku sportowych samochodów, ciężarówek lub pojazdów, które często poddawane są intensywnemu użytkowaniu. Zaleca się wymianę płynu hamulcowego co 2-3 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie systemu hamulcowego i zminimalizować ryzyko wypadku drogowego.