zuzu v1 250

ISO 3448

Norma ISO 3448

międzynarodowy standard, który ustanawia system klasyfikacji lepkości dla płynów smarujących, takich jak oleje silnikowe, oleje hydrauliczne, oleje przekładniowe i smary. Klasyfikacja opiera się na kinematycznej lepkości płynu w określonej temperaturze, wyrażonej w milimetrach kwadratowych na sekundę (mm²/s).

Główne cechy normy ISO 3448

  • Norma dzieli płyny smarujące na 18 klas lepkości oznaczonych literą ISO i cyfrą. Na przykład ISO VG 32 oznacza płyn o lepkości kinematycznej 32 mm²/s w temperaturze 40°C.
  • Klasyfikacja opiera się na lepkości kinematycznej płynu w dwóch temperaturach: 40°C i 100°C. Wartości te są podawane w dokumentacji technicznej płynu smarującego.
  • Norma ISO 3448 jest stosowana do klasyfikacji lepkości szerokiej gamy płynów smarujących, co ułatwia dobór odpowiedniego produktu do konkretnego zastosowania.
  • Znając klasę lepkości ISO, użytkownik może łatwiej dobrać odpowiedni płyn smarujący do wymagań danego urządzenia lub maszyny.

Przykładowe klasy lepkości ISO 3448

  • ISO VG 2: Bardzo niskie lepkości, stosowane w smarowaniu precyzyjnych urządzeń.
  • ISO VG 10: Niskie lepkości, stosowane w silnikach spalinowych i hydraulicznych układach o niskich obciążeniach.
  • ISO VG 32: Średnie lepkości, stosowane w silnikach spalinowych, układach hydraulicznych i przekładniach o umiarkowanych obciążeniach.
  • ISO VG 46: stosowane w silnikach spalinowych, układach hydraulicznych i przekładniach.
  • ISO VG 100: Wysokie lepkości, stosowane w układach hydraulicznych i przekładniach o wysokich obciążeniach.
  • ISO VG 150: Bardzo wysokie lepkości, stosowane w przekładniach zębatych i reduktorach o ekstremalnych obciążeniach.

Ważne Uwagi:

Zawsze należy sprawdzić zalecenia producenta urządzenia lub maszyny przed wyborem płynu smarującego. Producent określa wymaganą klasę lepkości i specyfikację oleju dla optymalnej pracy i ochrony urządzenia.

Należy wziąć pod uwagę temperaturę pracy urządzenia lub maszyny przy doborze płynu smarującego. Lepkość oleju zmienia się wraz z temperaturą, dlatego ważne jest, aby wybrać olej o odpowiedniej lepkości dla zakresu temperatur pracy maszyny.

Oprócz lepkości, przy doborze płynu smarującego należy również wziąć pod uwagę inne właściwości, takie jak odporność na zużycie, korozję, utlenianie i pienienie.