AGMA 9005-E02 EP
Norma AGMA 9005-E02 EP
Norma AGMA 9005-E02, opracowana przez American Gear Manufacturers Association (Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Przekładni), określa minimalne wymagania dotyczące smarowania przekładni ogólnego zastosowania. Obejmuje ona również oleje przekładniowe z dodatkami EP (Extreme Pressure – Ekstremalne Ciśnienie).
Oleje i ich zastosowanie w normie AGMA 9005-E02 EPDodatki EP: Norma dopuszcza stosowanie olejów przekładniowych zawierających dodatki EP, które zapewniają dodatkową ochronę antyadrzewną i zmniejszają zużycie elementów przekładni w warunkach pracy charakteryzujących się wysokim obciążeniem i/lub ścinaniem.
Zastosowanie: Oleje EP są szczególnie polecane do przekładni pracujących w trudnych warunkach, takich jak:
- Przekładnie o wysokim obciążeniu: np. przekładnie walcownicze, mieszalniki betonu, przekładnie w maszynach górniczych.
- Przekładnie udarowe: np. młoty pneumatyczne, kruszarki kamienia.
- Przekładnie narażone na wysokie temperatury: np. przekładnie w piecach przemysłowych.
Wybór oleju zgodnego z AGMA 9005-E02 EP
- Zalecenia producenta przekładni: Ostateczny wybór oleju przekładniowego, w tym oleju EP, powinien zawsze opierać się na zaleceniach producenta przekładni. Producent określa wymaganą lepkość i typ oleju (mineralny, syntetyczny) oraz ewentualną potrzebę zastosowania oleju EP.
- Klasyfikacja lepkości: Norma AGMA 9005-E02 nie narzuca konkretnych klas lepkości, a jedynie zaleca dobór oleju w oparciu o warunki pracy przekładni. W przypadku olejów EP może być wymagana wyższa lepkość w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony.
Ważne uwagi:
- Oleje EP mogą być bardziej agresywne dla niektórych materiałów uszczelniających stosowanych w przekładniach.
- Zastosowanie oleju EP, gdy nie jest to konieczne, może prowadzić do niepotrzebnego wzrostu oporów wewnętrznych i strat energii w przekładni.
Pamiętaj, że norma AGMA 9005-E02 EP stanowi ogólne wytyczne dotyczące smarowania przekładni. Dla optymalnego doboru oleju przekładniowego, w tym oleju EP, zawsze kieruj się zaleceniami producenta przekładni.