zuzu v1 250

C6

ACEA C6

W 2021 roku, specyfikacja ACEA C6 została wprowadzona do zestawienia ACEA, jako ulepszona wersja poprzedniej specyfikacji ACEA C5. ACEA C6 została opracowana z myślą o olejach klasy premium typu SAPS, które charakteryzują się niską zawartością popiołów siarczanowych, fosforu i siarki. Jest dedykowana dla wysokowydajnych silników benzynowych oraz dla lekkich silników wysokoprężnych, które są przystosowane do pracy w wydłużonych okresach między wymianami oleju, znanymi jako LongLife. Specyfikacja ta szczególnie rekomendowana jest dla silników wyposażonych w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, takie jak filtry cząstek stałych (DPF) oraz katalizatory trójdrożne (TWC).

Specyfikacje ACEA C6

ACEA C6 zachowuje podstawowy poziom wydajności i parametrów specyfikacji ACEA C5, jednak wprowadza rozszerzony zakres testów, które są wymagane do licencjonowania olejów spełniających tę normę. Do zestawienia testów ACEA C6 dołączono m.in.:

  • Test CEC L-107-19, który ocenia ilość i zachowanie się osadów oraz szlamu we wnętrzu silnika, wraz z dodatkową oceną zaklejania pierścieni tłokowych.
  • Test CEC L-117-20, badający czystość tłoków i zaklejanie pierścieni tłokowych silnika VW TDI (TDI3).
  • Test ASTM D8256 Sequence VH, oceniający tworzenie osadów w silnikach benzynowych przy niskich i umiarkowanych temperaturach oraz w łagodnych warunkach pracy, co ma zastosowanie również w specyfikacjach API SN i API SN PLUS.
  • Test ASTM D8350 Sequence IVB, który analizuje wpływ oleju na ochronę łańcucha rozrządu i ogólne zużycie silnika, stosowany także w standardyzacji oleju do specyfikacji API SP oraz ILSAC GF-6A i GF-6B.
  • Test ASTM D8291-20a Sequence IX, oceniający skuteczność oleju w łagodzeniu przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych silników benzynowych z turbodoładowaniem (LSPI).
  • Test CEC L-114-19, badający wpływ oleju na powstawanie osadów w turbosprężarkach silników wysokoprężnych Common Rail, pracujących w trudnych warunkach.

Specyfikacje wymagane dla olejów spełniających normę ACEA C6 obejmują wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w zakresie od 2,6 do 2,9 cP, zawartość popiołu siarczanowego nieprzekraczającą 0,8%, fosforu między 0,07 a 0,09%, oraz siarki nie więcej niż 0,3%. Ponadto, odparowalność NOACK nie powinna przekraczać 13%, a całkowita liczba zasadowa TBN musi być równa lub większa niż 4,0 MGKOH/G. Zalecane klasy lepkości to 0W20, co zapewnia wysoką ochronę i wydajność silników w różnych warunkach eksploatacyjnych.