zuzu v1 250

C2

ACEA C2

ACEA C2, znana ze swojej specjalizacji w olejach z niską zawartością szkodliwych substancji (SAPS), dedykowana jest zaawansowanym silnikom benzynowym i dieselowym w samochodach osobowych oraz lekkich dostawczych. Te oleje są niezbędne do ochrony zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Specyfikacja ta, wprowadzona w 2004 roku, była aktualizowana w 2016 i 2021 roku w celu dostosowania do rosnących standardów ekologicznych oraz technologicznych.

Specyfikacje ACEA C2

W ramach najnowszych aktualizacji z 2021 roku, ACEA C2 zaimplementowała serię testów oceniających zgodność olejów z nowoczesnymi technologiami silników i systemami redukcji emisji. Wśród nich znajdują się:

  • Test CEC L-104-16, który mierzy wpływ biodiesla na czystość tłoków i tworzenie szlamu.
  • Test CEC L-112, oceniający kompatybilność oleju z elastomerami używanymi w uszczelkach silnika.
  • Test CEC L-109, analizujący odporność oleju na utlenianie w kontakcie z biodieslem.
  • Test CEC L-106, który bada dyspersję oleju w średnich temperaturach w silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
  • Testy CEC L-111-16, skoncentrowane na czystości tłoków i osadach w turbosprężarkach.
  • Test CEC L-117-20 dla silników VW TDI, skupiający się na czystości tłoków i zaklejaniu pierścieni tłokowych.
  • Test osadów M271 Evo Sludge (CEC L-107-19), który bada ilość i charakter osadów oraz szlamów w silniku.

Parametry, które muszą spełniać oleje zgodne z normą ACEA C2 z roku 2021, obejmują lepkość wysokotemperaturową HTHS na poziomie 2,6 – 2,9 cP, maksymalną zawartość popiołu siarczanowego na poziomie 0,8%, fosfor w zakresie 0,07 – 0,09%, siarkę nie przekraczającą 0,3%, oraz odparowalność NOACK poniżej 13%. Klasy lepkości rekomendowane dla tej specyfikacji to 0W30 i 5W30, co zapewnia skuteczną ochronę silnika w szerokim zakresie warunków operacyjnych.