A5/B5
ACEA A5/B5
ACEA A5/B5, zaktualizowana w 2016 roku, jest specyfikacją skierowaną do nowoczesnych silników benzynowych oraz dieselowych o mniejszym obciążeniu w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. Specyfikacja ta wprowadza ulepszenia zwiększające kompatybilność olejów z różnymi typami uszczelnień, poprawiają czystość komory spalania i redukują powstawanie osadów oraz sadzy w silniku. Dodatkowo, w odpowiedzi na postęp w technologii silnikowej, zrezygnowano z testów zacierania i osadów wysokotemperaturowych na rzecz nowocześniejszych metod oceny efektywności oleju.
Specyfikacje ACEA A5/B5
W ramach aktualizacji specyfikacji ACEA A5/B5 z 2016 roku, określone zostały nowe parametry dla olejów, które mają sprostać rosnącym wymaganiom technologicznym i ekologicznym nowoczesnych pojazdów. Oleje te muszą spełniać następujące kryteria:
- Lepkość wysokotemperaturowa, wysokociśnieniowa (HTHS) w 150°C [cP]: wartości w przedziale od 2,5 do 3,5, co zapewnia ochronę silnika przy wysokich temperaturach pracy.
- Popiół siarczanowy [% wag]: nie mniej niż 1,6, co jest kluczowe dla ochrony katalizatorów i innych elementów systemu oczyszczania spalin.
- Odparowalność NOACK przy 250°C [%]: maksymalnie 13, co minimalizuje straty oleju przez odparowanie i wpływa na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.
- Całkowita liczba zasadowa TBN [mgKOH/g]: co najmniej 8,0, co wskazuje na zdolność oleju do neutralizowania kwasów powstających w procesie spalania paliwa.
- Klasy lepkości SAE: zalecana 5W30, co optymalizuje pracę silnika w różnorodnych warunkach termicznych i operacyjnych.
Oleje spełniające normę ACEA A5/B5 są idealne dla zaawansowanych silników, które nie tylko wymagają wysokiej wydajności, ale również muszą minimalizować swoje oddziaływanie na środowisko.