zuzu v1 250

Olej przekładniowy

Kategoria
Producent
Baza
Lepkość
API
ACEA
Norma
Przeznaczenie
Pojemność
Zapach
Napięcie
Moc
Podstawa
Na stanie
Zastosuj filtr
Kategoria
Baza
Przeznaczenie
Producent
Lepkość
API
ACEA
Norma
Zapach
Napięcie
Moc
Podstawa
Pojemność
Na stanie

Wyświetlanie 97–128 z 179 wyników

Olej przekładniowy

Niezależnie od tego czy mówimy o samochodzie osobowym, traktorze, ciągniku siodłowym czy motocyklu – skrzynia biegów pełni kluczową rolę w bezawaryjnym poruszaniu się pojazdu. Podobnie jak w przypadku innych smarowideł, odpowiedni dobór oraz jakość oleju do skrzyni biegów ma duże znaczenie dla kondycji oraz żywotności całego pojazdu. Skrzynia biegów stanowi w każdym pojeździe niezwykle ważny, a zarazem wrażliwy element, dlatego by ograniczyć do minimum ryzyko awarii należy sięgać po jakościowe, sprawdzone środki.

Wybór odpowiedniego oleju przekładniowego jest kluczowy dla zachowania sprawności i długowieczności skrzyni biegów w pojazdach. Zrozumienie klasyfikacji API, lepkości SAE oraz specyfikacji dla olejów ATF pozwala na dokonanie świadomego wyboru, który przekłada się na wydajność i niezawodność pojazdu. Regularna wymiana oleju, zgodnie z zaleceniami producenta, jest niezbędna do utrzymania optymalnych warunków pracy przekładni i zapobiegania kosztownym naprawom.

Olej przekładniowy, czyli jaki?

Podczas przełożeń biegów olej non stop pracuje, a drobinki metalu powodują zabrudzenia ponieważ wewnątrz elementy ocierają się o siebie wytwarzając coraz więcej zanieczyszczeń, co tworzy idealny stan do wywołania awarii. Częsta (minimum tak często, jak zaleca producent) wymiana zapobiega awariom, bo nie tylko zapewniamy ochronę skrzyni biegów, ale przede wszystkim podczas wymiany oleju wyczyścimy wnętrze z zebranych drobinek zanieczyszczeń. Najlepsze oleje przekładniowe różnią się cenowo w zależności od pojazdu. Produkty dedykowane samochodom będą tańsze, niż oleje przekładniowe do motocykli. Silniki jednośladów pracują na ekstremalnych obrotach, w ekstremalnych temperaturach i wymagają substancji o zwiększonych wartościach ochronnych.

Dlaczego oleje przekładniowe są tak ważne?

Oleje przekładniowe pełnią wiele kluczowych funkcji w pojazdach. Są odpowiedzialne za smarowanie ruchomych części, redukcję tarcia, ochronę przed zużyciem, odprowadzanie ciepła oraz ochronę przed korozją. Źle dobrany olej lub jego zaniedbanie może prowadzić do przyspieszonego zużycia i awarii, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Dodatkowo, mają bezpośredni wpływ na żywotność i wydajność skrzyni biegów. Źle dobrany olej lub zaniedbanie jego wymiany często prowadzić do poważnych uszkodzeń przekładni, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Dlatego tak ważne jest, aby stosować się do zaleceń producenta pojazdu i wybierać oleje wysokiej jakości.

Jakie są oleje przekładniowe?

  • Oleje do Skrzyń Manualnych: przeznaczone do manualnych skrzyń biegów. Mogą mieć różne specyfikacje i klasyfikacje, takie jak API GL-4 lub GL-5, w zależności od wymagań producenta pojazdu.
  • Oleje do Skrzyń Automatycznych (ATF): ATF, czyli Automatic Transmission Fluid,  przeznaczone do automatycznych skrzyń biegów. Charakteryzują się one specjalnymi właściwościami, które umożliwiają prawidłowe działanie skrzyń automatycznych, w tym sprzęgła hydrokinetycznego i systemu sterującego stopniem przełożenia.
  • Oleje do Przekładni Hipoidalnych:  przeznaczone do przekładni hipoidalnych, które znajdują się głównie w mostach napędowych pojazdów. Charakteryzują się one wysoką odpornością na ekstremalne ciśnienia.

Klasyfikacja olejów przekładniowych

Klasyfikacja olejów przekładniowych według normy API (American Petroleum Institute) jest kluczowa dla zrozumienia ich zastosowania i właściwości. Każda klasa jakościowa, od API GL-1 do API GL-5, odpowiada różnym warunkom pracy i typom przekładni:

  • API GL-1: to najprostsza forma oleju przekładniowego, używana głównie w starszych konstrukcjach samochodów, gdzie warunki pracy są lekkie. Zazwyczaj nie zawierają dodatków uszlachetniających, co czyni je odpowiednimi dla mniej wymagających aplikacji.
  • API GL-2 do GL-3: Klasy przeznaczone do umiarkowanych warunków pracy, z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi (GL-2) oraz pewną ilością dodatków przeciwzużyciowych (GL-3). Odpowiednie dla przekładni walcowych i stożkowych, które nie są narażone na ekstremalne obciążenia.
  • API GL-4: klasa jest przeznaczona dla manualnych skrzyń, które działają przy wyższych prędkościach ślizgania. Zawierają znacznie więcej dodatków niż klasy GL-3, co zapewnia lepszą ochronę w bardziej wymagających warunkach.
  • API GL-5: Jest to najbardziej zaawansowana klasa olejów przekładniowych, przeznaczona dla hipoidalnych przekładni głównych w urządzeniach średnio i wysoko obciążonych. Zawierają prawie dwukrotnie więcej dodatków niż klasy GL-4, jest w stanie zapewnić maksymalną ochronę przed korozją i wydajność.

Norma SAE definiuje klasy lepkościowe olejów przekładniowych, oznaczając je odpowiednimi liczbami: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250, przy czym klasy 110 oraz 190 zostały dodane stosunkowo niedawno, aby umożliwić precyzyjniejszy dobór oleju do cięższych zastosowań, co jest istotne w kontekście współczesnych dążeń do minimalizacji oporów ruchu. Oznaczenia odnoszące się do lepkości w niskich temperaturach można rozpoznać po literze 'W’ poprzedzonej cyfrą, a wartości w olejach wielosezonowych są kombinacją dwóch liczb rozdzielonych literą 'W’, podobnie jak w przypadku olejów silnikowych.

Znaczenie lepkości w olejach przekładniowych

Lepkość oleju przekładniowego, określona przez normę SAE, jest kluczowym wskaźnikiem jego zdolności do ochrony przekładni w różnych warunkach temperaturowych. Oleje są oznaczane liczbami takimi jak 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250, które wskazują na ich lepkość w określonych temperaturach. Wybór odpowiedniej lepkości jest niezbędny do zapewnienia, że olej będzie efektywnie smarował przekładnię, niezależnie od warunków zewnętrznych i wewnętrznych temperatur pracy pojazdu.

Specyfika olejów do skrzyń automatycznych

Oleje ATF (Automatic Transmission Fluid) są specjalnie formułowane dla automatycznych skrzyń biegów. Ich unikalna niska lepkość jest kluczowa dla prawidłowego działania sprzęgła hydrokinetycznego i systemu sterującego stopniem przełożenia. Ważne jest, aby kierowcy przestrzegali zaleceń producenta pojazdu dotyczących wymiany cieczy ATF, co zwykle wynosi od 30 do 60 tysięcy kilometrów dla pierwszej wymiany, a następnie co 30-45 tysięcy kilometrów. Odpowiedni olej ATF zapewnia płynną pracę skrzyni biegów, minimalizując ryzyko uszkodzenia i zwiększając komfort jazdy.

Jak dobrać olej do automatycznej skrzyni biegów?

Dobór oleju do automatycznej skrzyni jest kluczowy dla zapewnienia jej prawidłowego działania i długiej żywotności. Oto kilka kroków, które pomogą w wyborze odpowiedniego oleju ATF (Automatic Transmission Fluid):

Sprawdź zalecenia producenta pojazdu:

  • Najważniejszym źródłem informacji jest instrukcja obsługi pojazdu lub specyfikacja techniczna. Producent zazwyczaj podaje konkretny typ oleju ATF, który jest wymagany dla danej skrzyni biegów.
  • W niektórych przypadkach producenci pojazdów mogą zalecać oleje o specjalnych właściwościach lub specyfikacjach, które są dostosowane do konkretnego modelu skrzyni biegów.

Zrozumienie specyfikacji ATF:

  • Oleje ATF są klasyfikowane według różnych specyfikacji, takich jak Dexron (General Motors), Mercon (Ford), ATF+4 (Chrysler) i inne. Każda z tych specyfikacji ma unikalne właściwości i jest przeznaczona do użytku w określonych typach skrzyń biegów.
  • Ważne jest, aby używać oleju, który spełnia lub przewyższa wymagania specyfikacji zalecanej przez producenta pojazdu.

Rozważ warunki eksploatacji:

  • W zależności od warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany (np. ciężka praca, częste jazdy w korkach, ekstremalne temperatury), może być konieczne użycie oleju o lepszych właściwościach, takich jak wyższa stabilność termiczna czy lepsza ochrona przed zużyciem.

Regularna wymiana:

  • Regularna wymiana jest tak samo ważna, jak jego właściwy dobór. Zaniedbanie wymiany cieczy w samochodzie może prowadzić do uszkodzeń skrzyni biegów.
  • Zalecenia dotyczące interwałów wymiany można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Zwykle pierwsza wymiana jest zalecana po przejechaniu 30-60 tysięcy kilometrów, a każda kolejna co około 30-45 tysięcy kilometrów.

Konsultacja z fachowcem:

  • Jeśli nie jesteś pewny, jaki olej wybrać, zawsze warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub serwisem specjalizującym się w automatycznych skrzyniach.

Wybierz jakość w naszym sklepie

Od początku działalności oferujemy wyłącznie wysokiej jakości oleje przekładniowe do samochodów osobowych i ciężarowych, które każdego dnia znajdują uznanie u nowych, a także stałych Klientów. Skrupulatnie podchodzimy do naszej branży i dbamy o komfort Klientów, dlatego chętnie doradzamy i podpowiadamy, którą markę należy wybrać. W naszej ofercie znajdziesz oleje przekładniowe ATF, ELF, JASOL, ROTOR, ORLEN, TOTAL do skrzyń manualnych i automatycznych oraz wiele, wiele innych. W zuzu.com.pl masz pewność, że otrzymujesz oryginalny, zgodny z opisem i jakościowy olej przekładniowy, który zapewni dłuższą żywotność silnikowi i skrzyni biegów Twojego pojazdu!