RN 17
Norma RN 017
Normy RN 017 to specyfikacja oleju silnikowego wprowadzona przez Renault w 2018 roku dla olejów midSAPS z lepkością SAE 5W30. Dedykowana dla silników benzynowych i wysokoprężnych, które spełniają wymagania EURO6. Zastępuje wcześniejsze normy Renault RN0700 i RN0710, upraszczając specyfikacje dla olejów silnikowych i jest kompatybilna wstecz dla norm, które zastępuje. RN17 może być również stosowana w samochodach Nissan.
Ochrona środowiska według Normy RN 017
Normy RN 017 stawiają wysokie wymagania ochronie środowiska i zmniejszeniu zużycia paliwa, co wpływa na mniejszą emisję CO2. Do certyfikacji wprowadzono nowe testy, które sprawdzają m.in. utlenianie, czystość tłoka, ocenę ilości i zachowania się sadzy w silniku, ocenę ilości i zachowania się osadów w silniku, oraz wpływ oleju na łańcuch rozrządu, co ma znaczenie szczególnie w silnikach Diesla. Specyfikacja RN 17 ujmuje konieczność zwiększenia wydajności oleju, aby w tych silnikach można było uwzględniać wydłużone interwały wymiany oleju (LongLife).
Zastosowanie Normy RN 017
Specyfikacja RN 017 jest stosowana w silnikach TGDI, które są dość mocno obciążane, szczególnie temperaturowo. Norma nie jest tożsama z normą RN17 FE, która wymaga lepkości SAE 0W20. Specyfikacji RN 017 nie należy stosować, gdy wymagana jest specyfikacja RN0720, ani w silnikach RS i ALPINE, do których zalecana jest specyfikacja RN17 RSA.